Efter att samtliga tre workshops var genomförda gick arbetet med varumärkesplattformen in i nästa fas. Fasen där vi gjorde en total sammanställning av resultatet och därefter analys på detsamma.
Hitta den röda tråden
Målet var att hitta en röd tråd – vad var genomgående i sammanställningen? Vad hade återkommande kommit fram under våra workshops? Och hur kunde det kopplas ihop med nulägesanalysen som föregick? Vi hittade en tydlig röd tråd i såväl vad vi upplevde kunde förbättras som i vad vi såg att vi kunde bli och detta fick bli grunden till analysen.
Skriva ihop plattformen
Konsulten kopplades på igen och gick igenom sammanställningen med oss. Vi bollade mycket fram och tillbaka och det krävdes flera träffar, med reflektionstid emellan, för att landa i ett slutgiltigt förslag. Utifrån sammanställningen och analysen som kan sammanfattas i två delar; image och profil, tog vi fram ledord, ett varumärkeslöfte och en positioneringsbeskrivning. Ledorden formulerades som våra vägledare i vardagen, något som ska finnas närvarande i allt som sägs och görs (för att uppfylla varumärkeslöftet). Varumärkeslöftet förtydligade vad vi lovar, vad någon ska kunna förvänta sig av oss. Ett sätt att skapa tillit på. Positioneringsbeskrivningen svarade på hur vi särskiljer oss från andra i vår bransch, vad som är vår spets och hur vi skapar attraktionskraft imorgon. Positioneringsbeskrivningen var i första hand en intern målbild.
Förankring hos ledningsgruppen
När vi tillsammans med konsulten kändes oss nöjda med vår första version av varumärkesplattformen förankrade vi den hos ledningsgruppen. Kollade av att de kände igen sig i det vi hade arbetat fram, och att de var trygga med att skicka ut den på remiss.
Remiss till workshopdeltagarna
Varumärkesplattformen skickades ut till alla de som deltagit i våra workshops och de fick möjlighet att lämna in synpunkter. Flera av deltagarna återkopplade till oss med konstruktiva och användbara synpunkter. Det är lätt att fastna i krångliga och invecklade förklaringar när man arbetat med något så mycket och länge, då är det guld med ögon utifrån!
Dags för beslut
Efter ytterligare några justeringar och återkopplingar med ledningsgruppen var det dags för beslut. Varumärkesplattformen var redo att antas – otroligt skön känsla! :)
Men, arbetet tog inte slut här – det var nu det riktigt stora arbetet började! I nästa, och sista inlägget i serien, berättar jag om implementering… Stay tuned!
Tidigare inlägg i serien:
Att ta fram en varumärkesplattform #1 starta upp
Att ta fram en varumärkesplattform #2 kärnvärden och värdegrund
Att ta fram en varumärkesplattform #3 positionering
Att ta fram en varumärkesplattform #4 målgrupper och framgångsfaktorer
Bild: pixabay.com
[…] Tidigare inlägg: Att ta fram en varumärkesplattform #1 starta upp Att ta fram en varumärkesplattform #2 kärnvärden och värdegrund Att ta fram en varumärkesplattform #3 positionering Att ta fram en varumärkesplattform #4 målgrupper och framgångsfaktorer Att ta fram en varumärkesplattform #5 sammanställning och analys […]